0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

اجزای تشکیل دهنده لاستیک

تایرها حاوی بسیاری از ترکیبات لاستیکی و مواد دیگری هستند، زیرا آنها باید در مواجهه با طیف وسیعی از شرایط سخت کار کنند.

طوقه (Bead)

حلقه ای مرکب از رشته سیم های فولادی ست که لایه های کارکاس را به رینگ محکم می کند.

پرکننده طوقه (Bead Filler)

یک ترکیب لاستیکی که در بالای دسته طوقه قرار می گیرد که ممکن است بین لایه های بدنه که به دور طوقه می پیچند برای تنظیم ویژگی های سواری و هندلینگ استفاده شود.

کمربند ( Belts )

به طور معمول، دو تسمه با طناب های فولادی در زوایای مخالف قرار می گیرند. تسمه‌ها باعث ایجاد ثبات در ناحیه آج تایر می‌شوند که به سایش، هندلینگ و کشش کمک می‌کند.

لایه بدنه ( Body Ply )

اکثر تایرها دارای یک یا دو لایه بدنه هستند که هر یک معمولاً از طناب های پلی استر، ابریشم مصنوعی یا نایلون در یک لایه لاستیکی تشکیل شده است. لایه های بدنه به عنوان ساختار لاستیک عمل می کنند و استحکام لازم برای مهار فشار باد را فراهم می کنند.

اینر لاینر (inner-liner)

این قسمت در واقع لایه ی درونی تایر بوده که هوای محبوس شده در تایر بین این ناحیه و فضای رینگ چرخ قرار می گیرد. 

دیواره کناری ( Sidewall )

یک ترکیب لاستیکی که برای پوشاندن بدنه استفاده می‌شود در کناره‌های لاستیک قرار می‌گیرد که مقاومت در برابر سایش، خراش و هوا را ایجاد می‌کند.

آج ( Tread )

ترکیب لاستیکی آج و الگوی آج چسبندگی و مقاومت در برابر سایش را ایجاد می کند که به وضعیت کشش و ساییدگی کمک می کند.


ترکیب تایر ( TIRE COMPOSITION )

لاستیک طبیعی ( NATURAL RUBBER )

لاستیک طبیعی ویژگی های عملکردی خاصی را برای لاستیک ها فراهم می کند. به ویژه برای مقاومت در برابر ترک خوردگی و خستگی مفید است.

پلیمرهای مصنوعی ( SYNTHETIC POLYMERS )

دو پلیمر اصلی لاستیک مصنوعی مورد استفاده در تولید تایر عبارتند از لاستیک بوتادین و لاستیک استایرن بوتادین. این پلیمرهای لاستیکی در ترکیب با لاستیک طبیعی استفاده می شوند. خواص فیزیکی و شیمیایی این پلیمرهای لاستیکی عملکرد هر جزء در تایر و همچنین عملکرد کلی تایر (مقاومت غلتشی، سایش و کشش) را تعیین می کند.

یکی دیگر از لاستیک های مصنوعی مهم، لاستیک پلی ایزوبوتیلن هالوژنه (XIIR) است که معمولا به عنوان لاستیک هالوبوتیل شناخته می شود. این ماده باعث نفوذناپذیری لاینر داخلی می شود که به نگه داری از باد لاستیک کمک می کند.

فولاد ( STEEL )

سیم فولادی در تسمه ها و طوقه های لاستیک و لایه ها برای لاستیک های کامیون استفاده می شود. تسمه های زیر آج برای سفت شدن پوشش لاستیک و بهبود عملکرد سایش و جابجایی لاستیک کار می کنند. سیم طوقه لاستیک را محکم می کند و آن را روی چرخ قفل می کند.

منسوجات ( TEXTILE )

منسوجات موجود در لاستیک انواع طناب های پارچه ای هستند که لاستیک را تقویت می کنند. سیم های پارچه ای لاستیک ثبات ابعادی را فراهم می کنند و به تحمل وزن خودرو کمک می کنند. این منسوجات شامل پارچه های بند ناف پلی استر، پارچه طناب ریون، پارچه طناب نایلونی و پارچه طناب آرامید است. منسوجات ذکر شده بافت های متفاوتی هستند که هر یک ویژگی هایی از قبیل مقاومت ، سرعت و استحکام را در لاستیک افزایش میدهند .از آنها برای ساخت لاستیک در لاستیک های مسافری استفاده می شود. در حالی که آنها به عنوان ماده تقویت کننده اصلی در پوشش لاستیک عمل می کنند و همچنین به لاستیک کمک می کنند تا شکل خود را در شرایط مختلف جاده حفظ کند که ویژگی های استقامت و عملکردی بیشتری را برای لاستیک ایجاد می کند.

پرکننده ها (FILLERS)

هم کربن سیاه و هم سیلیس پرکننده هایی هستند که لاستیک را تقویت می کنند، یعنی خواصی مانند پارگی، استحکام کششی و سایش را بهبود می بخشند. این باعث بهبود عملکرد سایش و کشش می شود. استفاده از سیلیس مقاومت غلتشی را بهبود می بخشد.

آنتی اکسیدان ها ( ANTIOXIDANTS )

آنتی اکسیدان ها به دلیل تأثیر دما و قرار گرفتن در معرض اکسیژن به جلوگیری از تجزیه لاستیک کمک می کنند.

آنتیوزونانت ها ( ANTIOZONANTS )

آنتی اوزون ها برای جلوگیری از اثرات قرار گرفتن در معرض ازون بر روی سطح لاستیک استفاده می شود.

سیستم های پخت (گوگرد، اکسید روی) ( CURING SYSTEMS (SULFUR, ZINC OXIDE) )

گوگرد و اکسید روی، مواد بسیار مهمی برای تبدیل لاستیک به یک ماده جامد در طول حرارت زیاد یا پخت تایر هستند. سیستم های پخت زمان حرارت زیاد را کوتاه می کند و بر طول و تعداد اتصالات عرضی در ماتریس لاستیکی که در طول پخت یا حرارت زیاد تایر ایجاد می شود، تأثیر می گذارد.

0